2-5 dagars leverans

30 dagars returrätt*

Fri frakt ÖVER 599 KR

Logga in
Rizzo online väskor resväskor accessoarer

FAVORITER

Inga favoriter har valts än

Vi använder oss av cookies för att göra din shopping bättre 🍪
Mums!

Intervju med Anna Huyng 

- Lead Designer

 Anna Huynh, en av Rizzos nyckelpersoner, innehar rollen som Lead Designer/Creative director hos oss. Med över ett decennium av erfarenhet har hon inte bara byggt en imponerande karriär, utan är också en avgörande roll i framställningen och utvecklingen av våra produkter. Hennes engagemang och driv har gjort henne till en stor kraft i företaget Rizzo som vi är mycket stolta över!

För oss på Rizzo är du Anna ett välkänt ansikte men för läsarna som inte känner dig, kan du berätta lite om hur du hamnade på Rizzo och vad din roll som Lead Designer innebär? 


- Kul att få berätta om min resa och jätteroligt att du vill ha med mig i Rizzo Magazine.

Idag är jag både designar och produktutvecklare Rizzo Groups produkter, vilket gör mig till Lead designer. För ca ett års sedan utökade jag också mitt ansvarsområde genom att förvalta Rizzo koncept, jobba med Rizzo Groups eget varumärke för att identifiera vår kundbas och utöka till en ny kundgrupp som vi för närvarande inte har, samtidigt som jag fortsätter driva den kreativa visionen för bolaget som helhet, vilket är rollen som Creative Director.

Anna Huyng - designer för Rizzos väskor

Men min resa har varit lång och det har tagit många hårda timmar och stort engagemang för att hamna där jag är idag. Jag är uppvuxen med föräldrar som är egna företagare, och redan som barn lärde jag mig att driva eget företag med hög arbetsmoral och målinriktning ingraverat i uppfostran. Jag gick en samhällsvetenskaplig utbildning med inriktning på ekonomi, men har alltid haft tankar på att utforska den kreativa världen för att följa den kreativa ådran som också går i generationer. Min pappa var ursprungligen smyckesdesigner och drev en guldsmedsverkstad tillsammans med min farfar i Asien, medan min morfar drev en egen skotillverkning. Så ja, affärer och design finns i mitt blod.


"Jag mår som bäst när jag får arbeta utanför ramarna. Skapa rutiner och effektivitet för företag."


Däremot har mina utbildningsval inte alltid varit självklara för mig. Det fanns delvis inte utbildningar som kombinerar konstnärlighet med affärsförståelse tillräckligt för att ge mig möjlighet till en karriär inom båda områdena för mer än 18 år sen. Därför valde jag att kombinera min utbildning för att skilja mig från mängden och samtidigt bredda min kompetens. 


Jag har grundläggande kunskaper inom textillära och sedan riktade jag in mig på design och kompletterade med produktionsteknik inom tillverkning, vilket är en yrkesutbildning som är inriktad endast mot branschen. Genom tre LIA-perioder fick jag möjlighet att delta i inköpsresor, arbete inom produktion och på en designavdelning för att se hur hela flödet fungerar. Jag hade turen att träffa bra handledare och människor som erbjöd mig jobb under min praktik, men jag har alltid valt att fullfölja det jag har påbörjat.

Tills inflationen slog till 2009, då passade jag på att frilansa och resa runt för att utforska möjligheter, vilket ledde mig till Nelly, Borås år 2011 för att bygga upp egen produktion på Nellys eget varumärke, säkerställa passformen och utöka leverantörsbasen. Det var en väldigt lärorik period som gav mig mycket driv och energi. Jag mår som bäst när jag får arbeta utanför ramarna, skapa rutiner och effektivitet för företag. Min tid på Nelly började avta när organisationen började forma tydliga roller och bolaget växte för fort.


År 2016 bestämde jag mig för att flytta till min livs stora kärlek, som bor i Stockholm, samtidigt som jag fick jobbet som designassistent för väskor och accessoarer på ett detaljhandelsföretag, Venueretail.


Vilken inspirerande resa! Hur kommer dig sig att valde att göra detta karriärs byte, till assistent? Jag kan tänka mig att du var något överkvalificerad för rollen och kanske kändes som ett steg bakåt i karriären?


Jag har aldrig i mitt arbetsliv haft inställningen att jag är för kvalificerad för ett jobb, så länge jag lär mig något. I ens karriärväg händer det oftare än man tror att man behöver ibland backa eller stanna upp för att kunna komma vidare. Det gör inte en mindre framgångsrik. Jag har aldrig tidigare arbetat inom detaljhandeln, vilket var något nytt för mig. När jag sökte tjänsten beskrevs den som mycket utmanande; tänk dig att vara anställd som designassistent utan en handledare, men i stället arbeta med åtta inköpare som ansvarar för olika kategorier: skor, väskor, skydd, accessoarer och resor. Jag skulle inte bara behöva få ihop en röd tråd i sortimentet, utan också hjälpa till att få i ordningsamabetet emellan.


"Med mitt engagemang och driv lyckades jag snabbt
växla upp min roll till designer för att utöka
mitt kreativa mandat inom sortimentet"


Med mitt engagemang och driv lyckades jag snabbt växla upp min roll till designer för att utöka mitt kreativa mandat inom sortimentet. Det har varit tre unika och lärorika år där jag verkligen har lärt mig mycket om olika produktkategorier och hur detaljhandeln fungerar. År 2019 gick jag även på mammaledighet, vilket gav mig tid att reflektera över min personliga utveckling. År 2020 gjorde Rizzo en helomvändning och strukturerade om helaföretaget. Det var som att börja på ett nytt jobb med nya förutsättningar, då organisationen ville ge mig ett större kreativt mandat och sortimentet behövde förnyas enligt Rizzo Groups nya livsstilskoncept. Vi fick en ny marknadschef som trodde mycket på influencermarknadsföring och projektsamarbeten för att visa marknaden att vi kunde göra innovativa saker utöver det vanliga sortimentet. Vi vill förbättras!


Det är så otroligt roligt att få följa din resa och vi är så oerhört glada över att du vågade att komma in som assistent och sattas på Rizzo Group! Du började som sagt som assistent, men minns du vilken den första väskan var som du designade på Rizzo?


Ja, jag har varit med och utvecklat en del produkter, främst väskor, inklusive en storsäljare sedan 2017; Celia & Alexia-ryggsäcken - praktisk, funktionell och framför allt kommersiell. Det gläder mig att se många bära den i stan. Mitt signum som designer är funktionalitet kombinerat med stil och genomtänkta detaljer, vilket har blivit en trend numera.


Min första kollektion var ett samarbete med influensers, ett marknadsprojekt, där paddel var en mycket populär sport som fick ett uppsving under pandemin. Trots att jag aldrig hade spelat sporten, genomförde jag lite studier och pratade med människor som spelade det, vilket ledde till att jag fick möjlighet att presentera en idé inspirerad av Hermès SS2010 'tennis' kollektion. Jag såg likheter mellan tennis och paddel. Utifrån moodboards sålde vi in konceptet till influensers och fick lite feedback. Därefter fastställdes en budget och jag började skissa på silhuetter, material och produkter som skulle skapa försäljning och Merförsäljnings. Vi hade möten med influensers för att säkerställa att de viktigaste funktionerna fanns i väskorna. Därefter skickades förfrågningar till potentiella leverantörer och produkterna togs fram. Samtidigt genomförde jag avprovningar med influensers för att säkerställa att produkterna var praktiska innan produktionen startade. Jag hade självklart hjälp av inköpare för att kontrollera priser och marginaler innan produktionen startade.


Resultatet blev inte bara att Rizzo Group var bland de första i Sverige att göra en paddelkollektion, utan också att vi visade oss vara innovativa och framåtriktade inom design och funktionalitet. Projektet har betytt mycket för mig och varit både utmanande och stimulerande på samma gång. Detta ledde också till att jag blev utsedd till lead designer, där Rizzo Group satsar på funktionalitet kombinerat med innovativ design, vilket inte bara skapar efterfrågan utan också kommersiell framgång. 

produktutveckling Rizzo

Du har nu designat hundratals väskor, men vilken typ av väska tycker du är roligast att ta fram och varför?


-Jag skulle nog säga mer innovativa väskor, där man får tid till att utforma produkten. Det är då den ha potential i marknad, den är unik med sin funktion utifrån behov. Vad jag menar med innovativa väskor; byggs det oftast på det tekniska funktion och smarta inredning. Det är så mycket mer än bara en väska, det är komponenten i helhet. Kläder pratar man oftast om passform och hur det faller på kroppen. Väskor handlar om storlek, hållning och inredning. Sen älskar jag också när det är möjligt att få göra lite mer ”mode” inriktade produkter i form av roliga silhuetter och festliga väskor.


När någon av dina designade väskor blir mycket populär bland Rizzos kunder men det uppstår en ny trend, hur går du till väga i tankeprocessen och hur implementerar du nya funktioner i den så kallade "förlegade" modellen?


-Jag utgår från trender och tendenser genom en omvärldsanalys; konsumentbeteende, behov och efterfrågan. Inspirationer kommer också från att analysera omgivningen och försöker hitta en gemensam tendens/röd tråd för att bekräfta detta kommer att bubbla inom snar framtid. Sen tittar jag också mycket på alla stora modevisningar som är 2 gånger om året SS/AW. Utifrån analysen försöker jag tolka ner det till en mer kommersiell marknad genom att kombinera våra best Sellers och få in modenytt i produkten. Det är så produktutveckling kommer in, du behåller det som skapades ha begär och sälj och ger ett annat uttryck i form av färg, material och detaljer. Jag jobbar också väldigt nära med leverantörer som är min sourcing källa, de är snabba på att ta till sig trender direkt från runway och oftast när jag söker efter något liknande för att utvecklas så är de redan på banan att rullar ut i deras marknad. Jättespännande också en bekräftelse på att det efterfrågas.


Har du någon väska som du är lite extra stolt över som du har designat och vad var det för typ av modell?

-Amelie 2in1 workbag. En modern/sofistikerad väska med flera användningsområden och funktionellt/praktiskt snyggt. Jag blev riktig nöjd med silhuetten och produkten i helhet.

Vezzano har verkligen fått ett lyft, särskilt med ett mer feminint formspråk som är ganska sällsynt bland svenska väskmärken. Jag är extra stolt över helheten i kollektionen.


Nu till det vi kanske undrar mest över, vilka trender kan vi förvänta oss i år och hur har du implementerat det i vårens kollektion?

90-talet har klivit in i modevärldens hus, där har jag funnit stor inspiration och implementerat många kommande trender i Rizzos kommande kollektioner för SS24. En av de trender jag har tagit till mig är ombre, som var mycket framträdande i slutet av 90-talet inom hår- och nagelvärlden. Idag har vi tonat ned de färgsprakande ombre-effekterna, eftersom dagens samhälle präglas av en mer minimalistisk stil. Jag har gett ombren en sofistikerad look som passar väl in i den nuvarande tidsandan på en av våra kommande kollektioner.

En annan trend som jag ser i många modehus är Hobobagen, som också var extremt populär under 2000-talet. Denna typ av väska bars bland annat av superstjärnan Paris Hilton under den tidsperioden. En hobobag kännetecknas av sin halvmåneform och dess säckliknande design, vilket gör att den faller smickrande mot kroppen. Denna modell kommer ni att få se i olika storlekar och utföranden i mina kommande kollektioner!


Okej Anna, nu kör vi tre snabb! Vilken väska är din “go to”?

-Rizzo It väskan – Elise bag med en unik silhuett och skön vadderad axel/handtag. Längtar tills vi lanserar denna kollektion!

Vilket är ditt favoritmotto?

-Låt kreativitet tar sin tid, låt inget begränsa din kreativitet. Ingenting är omöjligt. Våga tänka utanför boxen och ständig vara nyfiken.

Vilken trend kommer du att gå “all in” för i vår?

-Jag har min egen stil som variera beroende på mitt humör. 60s ,90’s & Y2K är trender som jag går “all in” med, inom väskor och accessoarer.